Already in 2014, after obtaining the SEO Guru certificate, I published a guide, in English, for the best SEO techniques (website optimization to appear at the top of search engines), sia On Page che Off Page. Tutt'oggi, dopo quasi 6 anni, quella pagina è la più visitata del mio sito. Ho quindi deciso, dato l'interesse dei lettori, di pubblicare altri due articoli sul SEO, dividendo i contenuti in questo modo:

- best On Page SEO techniques;
- best Off Page SEO techniques.
Riconosco che l'argomento SEO sia piuttosto controverso. D'altra parte, forte dell'esperienza di gestione di diversi siti aziendali (nonché questo mio personale), posso affermare che alcune tecniche siano sempre efficaci ed impattanti, nonostante il trascorrere del tempo.
In this article, list the best SEO techniques (Search Engine Optimization), the ones I prefer and apply, On Page: are optimization techniques that apply to the text and images of the page, nonché all'hosting del sito internet. Utilizzando queste tecniche, la tua pagina arriverà in maniera naturale (o organica, come alcuni preferiscono dire) nella prima pagina del motore di ricerca, senza alcuna necessità di inserzioni a pagamento.
For example, try typing my first and last name on Google, Yahoo or Bing and you'll see what I mean.

In a subsequent article I will describe the SEO Off Page strategies, that is, that are not related to the text of the page, as they apply to websites external to your own.

Best On Page SEO Techniques
1) Yoast SEO on WordPress sites
If you are using WordPress To manage the website, it is advisable to install the free plugin Yoast SEO. E' una plugin piuttosto completa, che aiuta a seguire alcune delle strategie che sto per elencare. Inoltre consente una gestione automatica della SiteMap del sito internet.
In the Yoast SEO plugin there is also a text readability indicator, which helps to simplify the sentences of the text of the web page. In this way, the page will be more readable even by non-expert users.

2) Use a responsive theme
E' ormai ufficiale che i motori di ricerca preferiscano gli articoli scritti in modo che gli utenti possano leggerli anche da cellulare. Per chi utilizza WordPress, o anche un CMS simile, è ormai d'obbligo installare un tema che sia responsive, cioè che si adatti alla forma del monitor di computer, smartphone e tablet.
3) Trova le keyword prima di scrivere il testo dell'articolo
Prima! Prima di scrivere il testo! Bisogna identificare l'argomento del testo e pensare ad alcune parole che lo descrivono con naturalezza. La scelta delle parole chiave (keyword) è fondamentale.

For some time now we have been hearing about keyphrases (key phrase), just to indicate that the keyword must not be single. Instead, choose a sentence of two or three words.
La frase chiave deve essere pertinente al testo, ma, per pensarla, bisogna mettersi nei panni del lettore. Cosa scriverebbe il lettore su Google, quando vuole trovare l'argomento descritto nella nostra pagina?
Un'altra domanda da porsi è la seguente: a chi vogliamo sia rivolta la nostra pagina? A tutti gli utenti oppure solo quelli nella nostra zona?
Some examples of key phrases I have used on my websites are the following:
- data logger jet grouting
- Malpensa furnished offices
- Cairate home automation
Trying these keywords on Google, at the top (after paid ads) are the sites of the businesses I manage (DAT instruments, OfficeNow and Control Casa).
For keyword research, it can be convenient to Keyword Planner di Google, although you'll need to open a Google Ads account (even without paying for ads) to use it.
It also finds synonyms for keywords
E' bene trovare sinonimi e variazioni delle parole chiave. Se hai in mente di scrivere più articoli sullo stesso argomento, cambia la frase chiave ad ogni articolo. Non usare sempre la stessa.
If, on the other hand, you do not have other articles on the same topic, you can use synonyms and variations of the key phrase all'interno dell'unico articolo.
4) Write text for people, but optimize it for search engines
C'è chi dice che bisogna scrivere del testo in maniera naturale, per le persone, altri invece sostengono che bisogna scriverlo in modo da renderlo comprensibile ai motori di ricerca. Ma chi ha ragione? Tutti!
The text (also called copy) should be written in a natural way, understandable to the people who read. The minimum length of text to be written is 280-300 words. On the contrary, if the text becomes too long, it may be convenient to divide it into two different articles, each with different keywords.
Altresì bisogna includere più volte, in maniera naturale, la frase chiave all'interno del testo, nonché dei titoli. La frase non va ripetuta all'infinito artificialmente: questo verrebbe penalizzato.
There is a parameter, the keyword density, which describes, as a percentage, the Number of repetitions of the keyword (or keyphrase) in the text, rispetto alla lunghezza (numero di parole) del testo stesso. Avere la keyword density = 0, significa non aver incluso la parola chiave nel testo, che è ovviamente sbagliato. Al contrario, avere la keyword density troppo elevata (>10%) può comunque penalizzare l'indicizzazione della pagina da parte dei motori di ricerca.

In addition to Yoast SEO for WordPress, previously described, there are other online tools to evaluate the keyword density that we have used in the text, for example:
In addition to analyzing the texts we produce, to see how search engines interpret them, these tools can be useful to analyze the pages of competitors and take some ideas on the keywords they use.
A suggestion. Among the keywords found by the tools indicated above, there may be prepositions and articles: do not pay attention to them.
5) Write original text, don't copy/paste
Search engines penalize the copy / paste of texts between the various websites. Instead, they promote original content. The same goes for photos: try to use original images e, magari, un po' di Photoshop per fare dei collage accattivanti.
Esistono dei tool per controllare se il testo dell'articolo, o anche una parte di questo, è frutto di copia/incolla. Eccone un paio:
6) Insert images
Inserisci immagini pertinenti nell'articolo che stai scrivendo. Recentemente, il layout delle pagine è cambiato, per essere più accessibile ai dispositivi mobili, per cui si utilizzano blocchi di testo, alternati ad immagini a tutta larghezza. Ad esempio, l'immagine a lato come questa che ho inserito (BOOST), si utilizzava qualche anno fa. Oggi si preferisce utilizzare immagini a tutta larghezza, come quella inserita nel paragrafo successivo.
I nomi dei file delle immagini devono descrivere brevemente il contenuto dell'immagine. In some images, the file name must also contain keywords.
Nomi dei file come "Foto0001.jpg" devono essere evitati. Meglio quindi rinominare le foto con nomi più descrittivi, tipo "negozio-riparazione-computer-Varese.jpg".

Photos should be optimized to take up as little space as possible to make the page load faster. You have to reduce the size of the photo, but not so much as to degrade its quality.
7) Use alternative text of images
Le immagini... devono essere immagini! Non bisogna scrivere lunghi testi nelle fotografie, in quanto non verrebbero indicizzati dai motori di ricerca. Ogni immagine pertinente al testo (non quelle puramente decorative) deve contenere un testo descrittivo nell'attributo del testo alternativo. Il testo alternativo delle immagini, quelle più pertinenti all'argomento, deve contenere anche le parole chiave.
Example:

8) L'URL della pagina deve essere descrittivo
L'indirizzo della pagina (l'URL o il permalink, come si vuole chiamare) deve descrivere briefly The content and must also include keywords. For example,:
www.ilmiosito.it/migliori-tecniche-SEO
9) Enter the tags TITLE and META DESCRIPTION
This operation is much easier if you work in WordPress with the Yoast SEO plugin. However, you can also insert these tags into static html web pages. Both the title and meta description must contain keywords.
The title length must be between 40 and 70 characters, and the length of the meta description must be between 120 and 150 characters.
<head> ... <title>datarecorder.eu - Datalogger internal components</title> <meta name="description" content="DAT instruments, datalogger design guide. Signals from sensor to converter, from CPU to memory and to computer. Analog and digital values."> ... ... </head>
Both the title and the meta description are shown in Google search results.

10) Scrivi l'indirizzo aziendale nella pagina dei contatti nel footer del sito internet
E' giusto creare una pagina di contatto all'interno del sito internet. In this way, users will be able to easily know where we are, find our references and even send a message.

Equally important, to improve your ranking on search engines on local searches, you use this On Page SEO technique: scrivere l'indirizzo, ed eventuali altri contatti, nel footer del sito internet. The footer is the bottom part of the site, which always remains the same regardless of the page of the site you are viewing.
11) Try to fix HTML errors
Per quanto possibile (in particolar modo se non si utilizzano CMS come WordPress), è buona regola evitare errori nell'HTML della pagina. Questo tool online può aiutare a verificare eventuali errori presenti nelle pagine web: validator.w3.org.
12) Avoid broken links
When writing an article, links can be inserted that point to pages inside the site or even external. Periodically, check that the links are still all active. If there are links that no longer work, it is good to remove or correct them. Search engines penalize pages with links that no longer work, in fact they may feel that the content is now obsolete.
A good tool to check if there are broken links on the website is the following: www.brokenlinkcheck.com/broken-links.php.
13) The web page must not look like spam to search engines
I motori di ricerca considerano principalmente il testo presente nella pagina. Il testo è presente nel titolo, nell'URL, nel corpo della pagina, nel testo alternativo delle immagini, nei link, ecc...
But how do search engines see the page? With this tool you can see the text as a search engine would see it: adresults.nl/tools/lynx-viewer. (Il sito parte in olandese, ma in alto c'è anche la bandiera inglese!)
Especially if you use CMS such as WordPress or others, some plugins may insert hidden links. With this tool you can unmask them!
14) Check the Robots.txt file and the SiteMap XML of the site
The file Robots.txt contiene le istruzioni per i motori di ricerca. All'interno del file Robots.txt It is necessary to indicate the paths in which search engines must not enter. For example, I have indicated some paths related to WordPress, but that have nothing to do with my articles.

In addition all'interno del file Robots.txt, you must indicate the location of the XML SiteMaps, che possono essere create in automatico dal plugin Yoast SEO e che contengono l'elenco dei percorsi delle pagine, degli articoli e delle immagini del sito.
User-agent: *
Sitemap: http://www.ilmiosito.com/en/sitemap_index.xml
Sitemap: http://www.ilmiosito.com/sitemap_index.xml
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /wp-includes/
Disallow: /wp-content/plugins
Disallow: /wp-content/themes
Non basta che articoli, pagine o immagini siano presenti nella SiteMap per essere indicizzati dal motore di ricerca: è necessario che un link (interno o esterno al sito), oppure un menu, puntino ai vari articoli e alle varie pagine. Le immagini, oltretutto, devono essere utilizzate all'interno delle pagine per essere indicizzate.
To submit your sitemap to major search engines, such as Google, you must create a account webmaster, prove ownership of the website and declare the location of the SiteMap.
15) Among the best techniques of SEO On Page, you can not miss a fast and reliable website
Website speed optimization
No one wants to wait long for a web page to load. Already 3 seconds of loading can be too much!
E' necessario quindi utilizzare anche queste tecniche di SEO On Page:
- reduce redirects;
- avoid HTTP requests to non-existent pages or media;
- abilitare l'utilizzo della cache del browser;
- use compression;
- minimize the size of the images, while maintaining good quality.
To make some of these settings, you must have access to the file .htaccess of the website.
A good tool that helps to identify any anomalies is the following: tools.pingdom.com.
I recommend testing the loading speed, initially at least of the homepage of the site, and correct any problems.

Web hosting service
To make the site fast and reliable, you have to choose a really reliable and fast hosting service. The features to focus on are:
- unlimited traffic;
- high bandwidth;
- guarantee of uptime of at least 99.5%;
- high server speed (better a dedicated, multiprocessor server);
- server located in Italy or Europe;
- technical assistance;
- website statistics;
- better to choose a plan with a dedicated IP address.
Along with the other On Page SEO strategies listed above, having a good hosting service will help improve your search engine rankings.
16) Periodically check the statistics of the site
Both the web hosting service provider, as well as some WordPress plugins, can provide interesting statistics on visits to the website.

Nell'esempio sopra riportato è indicato il grafico restituito da Webalizer, che analizza direttamente i log delle richieste pervenute al server. I parametri importanti da considerare sono diversi:
- SITES: è il numero di indirizzi IP unici (hostname unici) che hanno inviato le richieste al server. E' un dato che rappresenta il numero di visitatori unici al sito internet (in tutte le pagine), nel periodo indicato.
- VISITS: is the number of visits that the site has received on the various pages (from different users or even from the same user).
- PAGES: Represents the number of pages on the site that have been visited.
To better analyze the statistics, I recommend combining some parameters with each other (calculate the ratio between the two quantities):
- Pages/Visits: how many pages of the site, on average, a user viewed in a single visit.
- Visits/Sites: how many visits made, on average, each individual user to the website (in the period indicated).
- Pages/Sites: number of pages visited, on average, by the same user in the period indicated.
I recommend sifting through the various options offered by the programs that generate statistics. For example, it is interesting to know which pages of the site are most appreciated.
17) Use an SSL certificate to switch from HTTP to HTTPS
Alcuni suggeriscono di passare a HTTPS per migliorare il posizionamento sui motori di ricerca. Ci sono diversi tipi di certificato SSL: l'importante è sceglierne uno di un provider affidabile. Non è consentito, se non per scopi sperimentali, generare autonomamente i certificati.
In some hosting services, the SSL certificate is included. Alternatively, you can evaluate the free certificates of Let's Encrypt.

Have these On Page SEO strategies been useful to you?
I hope you enjoyed this article. I know that many propose 50, 100 or more SEO strategies, but, I assure you, already correctly apply at least 13 of those I have proposed, it will be a great success for your site!
Probably, for superstition, some just will not want to apply all 17 strategies.
It's hard to find well-informed people on this topic, but you seem to know what you're talking about! Thank you!